Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/web/chelemendik.sk/www/debug.php on line 10

Chelemendik.sk
Словацко-русский портал Сергея Хелемендика    
Словакия        Клуб ROSSIJA       Сергей Хелемендик       Dobrá sila       Kontaktujte nás       Prihláste sa    Zaregistrujte sa    
Slovensko patrí medzi továrne Európy - chelemendik.sk

 

Slovensko patrí medzi továrne Európy

2019-11-18  (01:46)

 - Slovensko patrí medzi továrne Európy

 

 

Stredná a východná Európa získala pozíciu lacnej výrobne nielen pre západnú Európu.

 

Ilustračná snímka. Foto: HN/P. MayerVďaka výhodnej geografickej polohe a vytrvalo nízkym nákladom na pracovnú silu si "nová" Európa, kam patrí Česká republika, Slovensko, Poľsko a Maďarsko, získala pozíciu lacnej výrobne nielen pre západnú Európu. Takto prezentuje strednú a východnú Európu známy denník Financial Times v osobitnej správe. Silná závislosť týchto krajín na vývozných tokoch však s ohľadom na problémy "vyspelejšej" Európy sťahuje k zemi hospodárenie týchto európskych priemyselných tigrov, varuje denník.

"Stredná a východná Európa je továrňou Európy, rovnako, ako je Čína továrňou Ázie," sumarizuje pozíciu regiónu Lee Tai-sik, predseda predstavenstva Kórea Business Centre, ktorý sa zasadzuje o rozvoj medzinárodného obchodu a investícií Južnej Kórei v "novej" Európe. Transformácia z komunistického hospodárstva do trhovej ekonomiky s pomocou zahraničných investícií totiž určila ďalšiu orientáciu týchto krajín, a tak vo väčšine z nich teraz sídlia továrne a montážne dielne podporujúce produkciu nadnárodných firiem zásobujúcich celú Európu.

"Existuje tu veľké množstvo malých a stredných podnikov, o ktorých ste pravdepodobne nikdy nepočuli, ktoré vyrábajú autodiely pre nemeckú produkciu," približuje situáciu v regióne Ryszard Petru - donedávna hlavný ekonóm poľskej BRE Bank, s tým, že finálne výrobky nakoniec nesú značku "Made in Germany ", hoci veľká séria dielu pochádza zo strednej a východnej Európy.

Automobilový priemysel sa stal hlavným tromfom strednej Európy. Podľa generálneho riaditeľa talianskej automobilky Fiat vyrába firemná továreň v Poľsku zhruba rovnaký počet vozov, ako pätica tovární Fiat v Taliansku. Túto produkciu pritom vraj v Poľsku dosahujú s nižšou celkovou pracovnou silou. Jeho slová potvrdzujú aj štatistiky. Už v roku 2009 pripravila Taliansko o piatu priečku na poli výroby automobilov Česká republika, Poľsko krajinu následne odsunulo až na siedmu pozíciu.

Predbežné informácie za minulý rok počítajú s tým, že trojica veľkých automobiliek podnikajúcich v Českej republike vlani prvýkrát v histórii prekonala hranicu milióna vyrobených áut. Podľa denníka Mladá fronta Dnes len do konca novembra mladoboleslavská Škoda Auto, nošovický Hyundai a kolínska TPCA vyrobili 984.000 áut. Ďalší výrazný rast údajne ľudia z odboru nepredpokladajú, pretože výrobcovia nemajú dostatočné rezervy v kapacite a pre ďalšie výrazné rozširovanie výroby nie je v ČR ani dostatok kvalifikovaných ľudí, píše denník.

Bolo by však chybou sa domnievať, že produkčné schopnosti strednej a východnej Európy sú atraktívne len pre automobilky snažiace sa optimálne zásobiť európsky trh. Tento región totiž vďaka (po) krízovému tlaku na znižovanie nákladov získal na zaujímavosti aj pre firmy z ostatných odvetví, ktoré sem presúvajú svoje prevádzky z drahšieho Západu. Príkladom nech je napríklad americký výrobca počítačovej techniky Dell, ktorý už na konci roka 2008 oznámil koniec výroby PC v írskom Limericku a zrušenie približne 1 900 pracovných miest v dôsledku presunutia celej produkcie počítačových systémov pre región EMEA do Poľska a na výrobné linky tretích strán. Z elektronického trhu tu ďalej podnikajú napríklad kórejske spoločnosti ako LG Electronics a Samsung.

Ešte citeľnejšia je expanzia do regiónu CEE v oblasti bankovníctva. Európske banky totiž v snahe vymaniť sa z preplnených domácich vôd vzali svojich východných menej rozvinutých susedov útokom a podľa denníka Financial Times teraz spravujú medzi 60 a 90 percentami tamojších bankových aktív. Tento trend pritom nie je z historického pohľadu nič nové. To, čo sa v CEE podarilo bankám z Rakúska, Nemecka, Talianska, Francúzska a Belgicka predtým zrealizovali švédske banky v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu a nedávno expandovali štyri najväčšie grécke banky podobným spôsobom na Balkánsky polostrov a do Rumunska.

Všetky tieto investície značne vychýlili ťažisko stredných a východných európskych ekonomík smerom k vývozu. Podľa svetovej databázy Economist Intelligence Unit dosahoval vývoz tovaru a služieb v rokoch 2005 až 2009 medzi 69 a 80 percentami ročného hrubého domáceho produktu Českej republiky, 70-86 percentami HDP Slovenska a 65-82 percentami maďarského HDP. V Poľsku je táto závislosť vďaka sile domáceho dopytu "len" okolo 40 percent. Najväčšími odberateľmi pre celú štvoricu krajín bolo Nemecko (smerovalo sem 25-30% celkového exportu krajín).

Práve táto silná závislosť na zahraničnom dopyte pritom môže byť pre stredoeurópsky región prekliatím, pretože ekonomický rast ich obchodných partnerov po krízovou stimuláciou hnanom vlaňajšku tento rok veľmi pravdepodobne zoslabne. Podľa správ nemeckých médií tamojší minister hospodárstva Rainer Brüderle odhaduje vlaňajší rast na minimálne 3,6 percenta, čo by znamenalo najprudšie tempo rastu od zjednotenia krajiny v roku 1990. Väčšina odhadov na rok 2011 však počíta s výraznejším spomalením rastu najväčšej ekonomiky EÚ, konkrétne nemecká centrálna banka čaká zmiernenie tempa na 2% rast, ekonomický inštitút RWI je optimistickejší s odhadovaným 2,5% rastom.

Krajiny strednej a východnej Európy tak teraz stoja pred neľahkou úlohou - musia postúpiť do ďalšieho štádia. Rovnako ako to predtým urobili krajiny, ktoré si vyslúžili prezývku ázijské tigre, musia aj európske krajiny so silnou priemyselnou dynamikou podporovať rast inovácií majúcich potenciál postaviť spoločnosti na vlastné nohy. Zároveň však podľa ekonómov nesmú pripustiť, aby sa ich mzdy vydali nahor neriadeným tempom.

Každú chybu "novej" Európy totiž môžu zužitkovať konkurenti zosobnení Rumunskom a Bulharskom, ktoré sú členmi Európskej únie už tri roky. "Veríme, že Poľsku, Česku a Slovensku sa bude dobre dariť ešte ďalších desať rokov, ale Bulharsko a Rumunsko čakajú s tigrími očami," s nadsázkou uzatvára Lee Tai-sik.

(Zdroj: Financial Times, AP, čtk, MFD)

hnonline.sk


 

 

VIDEO seriál Moskva očami Sergeja Chelemendika


 - Pravda o 2. svetovej vojne

Seriál Pravda o 2. svetovej vojne -

úryvky zo životopisu Adolfa Hitlera


 - Seriál klimatická katastrofa

Analytický seriál Klimatická katastrofa




 - Sen žobrákov o dome za 500 tisíc Eur

VIDEO seriál Sergeja Chelemendika:

Nešťastné a okradnuté deti 


Analytický seriál Michaila Leonťjeva:

Veľká americká diera

 

http://tmp.aktualne.centrum.sk/soumar/img/1041/76/10417632-peter-stanek.jpg Cyklus televíznych dialógov s Petrom Staněkom



                      VIDEO seriál Poliny Chelemendikovej:
               Magický Nepál, Neuveriteľná India


 - VOĽBY 2010 - Ako to bolo naozaj?


VIDEO seriál Sergeja Chelemendika:

VOĽBY 2010 - AKO TO BOLO NAOZAJ?


 - Rusko a budúcnosť Slovanov

VIDEO seriál Sergeja Chelemendika:
Rusko a budúcnosť Slovanov


 -  Serial Národná idea

 Seriál Sergeja Chelemendika:
 Národna idea

chelemendik.sk






  









Všetky články z tejto rubriky nájdete tu...


Ján Molnár   |   2011-01-06  (13:54)
50%  
mínus plus
  to je hrôza to čítať, ako sme hlboko klesli - lacní otroci


Mg   |   2011-01-06  (17:43)
50%  
mínus plus
  Presne tak, realita znie lacná pracovná sila, aj keď v médiách to počujeme skôr pod pojmom príchod zahraničných investorov, ktorí vždy prichádzajú len z dôvodu najnižšej nákladovosti. Miliardári, o ktorých tak bojujeme dostávajú daňové úľavy a kadejaké ďalšie zvýhodnenia a ľudia minimu toho, za čo sú ochotní pracovať, tomu hovorím vláda ľudu...


Ján Molnár   |   2011-01-08  (15:05)
50%  
mínus plus
  Presne tak

Už v roku 2009 pripravila Taliansko o piatu priečku na poli výroby automobilov Česká republika, Poľsko krajinu následne odsunulo až na siedmu pozíciu.

Predbežné informácie za minulý rok počítajú s tým, že trojica veľkých automobiliek podnikajúcich v Českej republike vlani prvýkrát v histórii prekonala hranicu milióna vyrobených áut. Podľa denníka Mladá fronta Dnes len do konca novembra mladoboleslavská Škoda Auto, nošovický Hyundai a kolínska TPCA vyrobili 984.000 áut

SR tiež vyrobí milión áut ročne...toto je kríza???? iba v zmysle že kolabuje planéta

Do fóra môžu prispeivať iba členovia so zaplateným predplatným.


Сергей Хелемендик – книги, статьи, видео, дискуссии



Словакия – страна, люди, бизнес



Словацко-русский клуб предпринимателей ROSSIJA



Sergej Chelemendik - knihy, články, videá, diskusie



Hnutie Dobrá sila – projekty



Slovensko-ruský klub podnikateľov ROSSIJA



Деловые предложения



Obchodné ponuky
 



ZÁBAVA



KNIŽNICA - TEXTY, VIDEÁ



NOVINKY PORTÁLU



Diskusie




Blogy





| chelemendik.sk | chelemendik.tv | chelemendik.ru | ruské knihy, knihkupectvo, matriošky, filmy | handmade |