Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/web/chelemendik.sk/www/debug.php on line 10

Chelemendik.sk
Словацко-русский портал Сергея Хелемендика    
Словакия        Клуб ROSSIJA       Сергей Хелемендик       Dobrá sila       Kontaktujte nás       Prihláste sa    Zaregistrujte sa    
Odhadnúť volebnú účasť je pre prieskumy rozhodujúce - chelemendik.sk

 

Odhadnúť volebnú účasť je pre prieskumy rozhodujúce

2019-10-08  (21:33)

 - Odhadnúť volebnú účasť je pre prieskumy rozhodujúce
12:10 | 6.6.2010

Bratislava - Prieskumy verejnej mienky v Českej republike len zďaleka naznačovali to, čo sa udialo po parlamentných voľbách. Padli hlavy štyroch šéfov strán, vrátane šéfa víťaznej strany ČSSD Jiřího Paroubka. Vládu sa chystá totiž zostaviť pravica ODS a nedávno vzniknuté strany TOP 09 a Veci verejné.

Do volebného modelu sa najlepšie trafila agentúra Factum invenio, tá pred štyrmi rokmi tiež predpovedala volebný pat, ktorý aj nastal.

O vplyve volebných prieskumov a výsledkoch českých volieb na slovenské a faktoroch, ktoré ho ovplyvňujú poskytol Aktuálne.sk rozhovor šéf agentúry Factum invenio Jan Herzmann.

Čím sa odlišuje volebný model od prieskumu verejnej mienky?

Všetky volebné modely vychádzajú z prieskumu preferencií. Hlavný rozdiel je v tom, že v prieskume nie sú len priaznivci rôznych strán. Sú tam aj ľudia, ktorí sa vôbec nechystajú voliť alebo ľudia, ktorí možno voliť budú, ale nevedia koho. Súčet preferencií teda zďaleka nedáva sto percent ako vo voľbách. Volebný model je výrazom úsilia odhadnúť, ako budú rozložené hlasy v skutočných voľbách. Tam už nie je žiadna iná možnosť, aby súčet za politické strany sto percent dával.

Aký je postup pre spracovanie volebných modelov?

Je ich veľa. Najjednoduchší je vziať do úvahy len tých, ktorí nejakú preferenciu v prieskume vyjadrili. Takéto volebné modely však zlyhávajú.

Čo je teda kľúčové pre dobrý volebný model?

Kľúčové je správne odhadnúť volebnú účasť. A to nielen z hľadiska percentuálneho, teda koľko bude zúčastnených voličov, ale aj z hľadiska štruktúry, teda kto k voľbám vlastne príde. Skúsenosť z posledných volieb v Českej republike ukazuje, že práve kvôli tomuto faktoru bola v mnohých volebných modeloch chyba.

V čom sa chyba prejavila?

Predpokladalo sa, že volebná účasť bude sústredená viac na staršiu a strednú vekovú kategóriu. Výsledky ukazujú, že sa v značnej miere zúčastnila mladá generácia. Medzi zúčastnenými voličmi tvorili prvovoliči približne sedem percent, čo zodpovedá ich podielu medzi oprávnenými voličmi v Českej republiky. Vo voľbách v roku 2006 bola ich účasť podpriemerná.

Čo mobilizovalo prvovoličov, aby išli voliť?

Prvovoliči sa správajú skôr ako nezainteresovaní. Nastali však dva javy, ktoré zmenili ich obvyklé volebné správanie. Voľby na nečisto na stredných školách, čo bola ako keby lekcia z občianskej náuky. Žiaci stredných škôl mali zhruba mesiac pred voľbami možnosť vyskúšať si, ako voľby vyzerajú.

Kto sa toho mohol na strednej škole zúčastniť?

Všetci žiaci od pätnástich rokov, takže v žiadnom prípade nešlo o prieskum, keďže nie sú obrazom, ako sa môžu prvovoliči rozhodnúť. Išlo o to, aby žiaci spoznali proces, ako voľby prebiehajú. Do istej miery sa tým mal u prvovoličov odblokovať strach z toho, či budú vedieť, ako sa majú správať vo volebnej miestnosti.

Ako dopadli voľby na stredných školách?

Veľmi výrazne pre pravicu.

Čo bolo tým druhým faktorom?

Sociálne siete. Od Facebooku cez Twitter až po malé chaty sa veľa diskutovalo o tom, koho voliť. Ako zmeniť politickú scénu. To mobilizovalo ľudí, ktorí sa dovtedy uspokojili s tým, že komunikujú cez internet. Teraz ich to primälo k tomu, aby vstali zo stoličky a išli voliť. My, samozrejme, nevieme, kto z nich dal komu hlas.

O koľko sa tým mohla dvihnúť účasť vo voľbách?

To sa nedá numericky určiť. Nevieme, komu ten hlas dali, ani aké percento z nich prišlo. Tú informáciu nemáme, usudzujeme nepriamo podľa analógie.

Akým spôsobom môžu ovplyvniť české voľby tie slovenské?

Príklady sú v dvoch balíkoch. Jednak ide o aktivizáciu ľudí, ktorí voliť nechodia. Mladší ľudia, vzdelaná mestská populácia, ktorá má mnoho záujmov a nie je politicky zainteresovaná. Toto sa môže stať aj na Slovensku, ľudia vidia v Českých voľbách paralelu. Hovorí sa napríklad aj o jupíkoch, to je jedna z tých skupín.

Kto sú jupíci?

To sú úspešní mladí ľudia s vysokými príjmami, ktorí sa starajú o biznis, nie o veci verejné. Teraz prišli voliť aj oni.

A tá druhá vec, ktorá môže ovplyvniť voľby na Slovensku?

Po českých voľbách okamžite rezignoval rad vrcholných politikov od pána Paroubka až po pražského neobľúbeného primátora za ODS Pavla Béma. Je to ukážka toho, že voľby môžu viesť k bezprostredným personálnym zmenám. Pokiaľ sú na Slovensku osoby, ktoré sú masovo neobľúbené, verejnosť môže chcieť prostredníctvom volieb dať konkrétnym jednotlivcom najavo, že už toho bolo dosť.

Zdroj: aktualne.sk


 

 

VIDEO seriál Moskva očami Sergeja Chelemendika


 - Pravda o 2. svetovej vojne

Seriál Pravda o 2. svetovej vojne -

úryvky zo životopisu Adolfa Hitlera


 - Seriál klimatická katastrofa

Analytický seriál Klimatická katastrofa




 - Sen žobrákov o dome za 500 tisíc Eur

VIDEO seriál Sergeja Chelemendika:

Nešťastné a okradnuté deti 


Analytický seriál Michaila Leonťjeva:

Veľká americká diera

 

http://tmp.aktualne.centrum.sk/soumar/img/1041/76/10417632-peter-stanek.jpg Cyklus televíznych dialógov s Petrom Staněkom



                      VIDEO seriál Poliny Chelemendikovej:
               Magický Nepál, Neuveriteľná India


 - VOĽBY 2010 - Ako to bolo naozaj?


VIDEO seriál Sergeja Chelemendika:

VOĽBY 2010 - AKO TO BOLO NAOZAJ?


 - Rusko a budúcnosť Slovanov

VIDEO seriál Sergeja Chelemendika:
Rusko a budúcnosť Slovanov


 -  Serial Národná idea

 Seriál Sergeja Chelemendika:
 Národna idea

chelemendik.sk






  









Všetky články z tejto rubriky nájdete tu...

Do fóra môžu prispeivať iba členovia so zaplateným predplatným.


Сергей Хелемендик – книги, статьи, видео, дискуссии



Словакия – страна, люди, бизнес



Словацко-русский клуб предпринимателей ROSSIJA



Sergej Chelemendik - knihy, články, videá, diskusie



Hnutie Dobrá sila – projekty



Slovensko-ruský klub podnikateľov ROSSIJA



Деловые предложения



Obchodné ponuky
 



ZÁBAVA



KNIŽNICA - TEXTY, VIDEÁ



NOVINKY PORTÁLU



Diskusie




Blogy





| chelemendik.sk | chelemendik.tv | chelemendik.ru | ruské knihy, knihkupectvo, matriošky, filmy | handmade |